Tak, warsztat samochodowy jest wytwórcą odpadów i zgodnie z art. 3 pkt 32 ustawy o odpadach jest wytwórcą odpadów jest również podmiot, który świadczy usługę w zakresie m. in. naprawy czy konserwacji (chyba, że umowa o świadczenie usług stanowi inaczej). Co to oznacza? To, że wymieniając element pojazdu (olej, klocki hamulcowe, filtry, itd.) dla klienta – to warsztat samochodowy będzie wytwórcą i właścicielem odpadów powstałych w wyniku tej czynności.
W warsztacie samochodowym powstaje mnóstwo odpadów niebezpiecznych (zgodnie z katalogiem odpadów) – praktycznie wszystkie oleje z grupy 13, opakowania po preparatach chemicznych, smarach, rozpuszczalnikach, zużyte tkaniny, ścierki do wycierania (grupa 15) czy filtry olejowe, płyny hamulcowe i akumulatory z grupy 16. Jak również odpadów innych niż niebezpieczne z grupy 15 będą to np. opakowania z papieru i tektury (kartony, w których przychodzą produkty), opakowania z matali, natomiast z grupy 16 będą to zużyte opony, okładziny hamulcowe, metale żelazne i nieżelazne, tworzywa sztuczne.
Od 1 stycznia 2021 r. przekazywanie odpadów z warsztatu może odbywać się wyłącznie przez system BDO. Warsztat samochodowy oprócz wystawienia Karty Przekazania Odpadu (KPO) w BDO powinien również prowadzić ewidencję w BDO – Kartę Ewidencji Odpadów (KEO). Oczywiście może podlegać zwolnieniom – jeśli wytwarza do 100 kg rocznie odpadów niebezpiecznych – czyli ok. 8,3 kg odpadów niebezpiecznych na miesiąc.
Warsztat samochodowy jako wytwórca odpadów powinien do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy (np. do 15 marca 2021 za rok kalendarzowy 2020) sporządzić sprawozdanie z wytwarzanych odpadów w bazie BDO. Istotną kwestią jest to, że w sprawozdaniu uwzględnia się odpady wytworzone, a nie przekazane.
Większość kar administracyjnych związanych z BDO mieści się w przedziale od 5 000 zł do 1 000 000 zł – nie inaczej jest w przypadku warsztatów samochodowych.