Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach jasno określa kim jest wytwórca odpadów – każdy, kogo działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów. W ustawie możemy przeczytać, że dotyczy to również konserwacji i napraw, co wskazuje na to, że warsztat samochodowy wpisuje się w ww. definicję.
Podczas świadczenia usług związanych z naprawą lub serwisem pojazdów mechanicznych np. samochodów, czy motocykli wytwarzane są odpady inne niż komunalne, często niebezpieczne – oleje, smary, filtry, akumulatory czy płyny chłodnicze.
Taka działalność podlega to pod wpis do bazy BDO jako wytwórca odpadów do działu XII, gdzie należy określić miejsce prowadzenia działalności, jak również kody odpadów, jakie będą wytwarzane poprzez świadczenie usług. Jeżeli prowadzenie warsztatu połączone jest ze sprzedażą (wysyłkową) części samochodowych to może to spowodować, że do rejestru trzeba się będzie wpisać również jako wprowadzający produkty w opakowaniach.
Po uzyskaniu numeru rejestrowego BDO, przekazywanie odpadów powinno odbywać się z wykorzystaniem Kart Przekazania Odpadów, wymagane może być prowadzenie ewidencji odpadów – Karty Ewidencji Odpadów, jak również coroczne sprawozdania o ilości wytworzonych odpadów składane do Marszałka Województwa.
Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów określa grupy, podgrupy oraz kody odpadów. Warsztat samochodowy powinien głównie skupić się na grupie 13, 15 jak również 16:
Dodatkowo, warto sięgnąć do Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, aby upewnić się, że nie podlegamy pod zwolnienie z obowiązku rejestracji w systemie BDO.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, określa, że pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane, jeżeli wytwarzane jest powyżej 1 tony rocznie odpadów niebezpiecznych lub powyżej 5000 ton odpadów innych niż niebezpieczne w wyniku eksplantacji instalacji. Co rozumieć pod pojęciem instalacji? Stacjonarne urządzenia, czy zespoły urządzeń, których eksploatacja może powodować emisję (np. stacjonarna zlewarka olejowa).
W warsztacie samochodowym może być eksploatowana instalacja, z której w sposób zorganizowany wprowadzane są gazy lub pyły do powietrza. Taką instalacją może być: stanowisko do spawania, lutowania, szlifowania lub lakiernia (np. stanowisko lakiernicze czy kabina lakiernicza). Eksploatowanie ww. instalacji wymaga uregulowania stanu formalno-prawnego w zakresie emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza. W związku z powyższym warsztat może mieć obwiązek uzyskania:
Kary jakie mogą zostać nałożone na warsztat samochodowy mogą dotyczyć m.in.: braku wpisu do rejestru BDO, błędnych/niepełnych danych w sprawozdaniu, gospodarowaniu odpadami w sposób niezgodny z danymi we wniosku, braku prowadzenia wymaganej ewidencji BDO, braku stosownych zezwoleń i pozwoleń. Kary administracyjne zaczynają się od 1 000 zł, a górna granica to nawet 1 000 000 zł.
Odpady należy magazynować w taki sposób, aby nie zagrażały zdrowiu, życiu oraz środowisku naturalnemu. Mamy na ten temat wpis na naszej stronie, skąd dowiecie się najważniejszych kwestii w zakresie magazynowania m. in. olejów odpadowych: https://envico.com.pl/jak-magazynowac-oleje-odpadowe/
DK