____________________________________________________________________________________________________________________________
Organami Inspekcji jest Główny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ) oraz Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony środowiska (WIOŚ). Głównym zadaniem GIOŚ jest określanie ogólnych kierunków działania Inspekcji oraz współpraca z polskimi oraz unijnymi, organami odpowiadającymi za ochronę środowiska. Ponadto GIOŚ może wydawać polecenia WIOŚ w stosunki do podjęcia określonych czynności, w tym również kontroli.
GIOŚ jest organem centralnym w stosunku do WIOŚ – w praktyce oznacza to, że odpowiada za rozpatrywanie odwołań od decyzji WIOŚ. Na szczeblu krajowym GIOŚ jest nadzorowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Na szczeblu wojewódzkim znajduje się WIOŚ, który przede wszystkim odpowiada za funkcjonowanie Inspekcji na obszarze województwa. W celu usprawnienia działań WIOŚ na terenie województw funkcjonują także delegatury WIOŚ – odpowiadające za rejony w obrębie województwa.
Za kontrolę w firmie odpowiadają pracownicy WIOŚ – Inspektorzy.
____________________________________________________________________________________________________________________________
Podstawowym zadaniem WIOŚ jest kontrolowanie przestrzegania przepisów przez przedsiębiorców, m. in. w zakresie:
WIOŚ ma prawo do współpracy z innymi organami i skorzystania z szeregu uprawnień w tym zakresie, np. organami administracji państwowej i rządowej, z Państwową Inspekcją Sanitarną, z organami samorządu terytorialnego, z organizacjami społecznymi oraz organami obrony cywilnej.
____________________________________________________________________________________________________________________________
Rodzaje kontroli przeprowadzanych przez WIOŚ można podzielić na dwie grupy:
____________________________________________________________________________________________________________________________
Jeśli kontrola w firmie nie jest kontrolą interwencyjną WIOŚ wysyła do przedsiębiorcy pismo – inaczej zawiadomienie, które zawiera podstawowe dane: organu przeprowadzającego kontrolę, przedsiębiorcy oraz osoby do kontaktu.
Kontrola przeprowadzana jest po 7 dniach i przed upływem 30 dni od doręczenia zawiadomienia (na prośbę przedsiębiorcy kontrola może rozpocząć się wcześniej niż po 7 dniach od doręczenia zawiadomienia).
____________________________________________________________________________________________________________________________
Podczas kontroli Inspektor powinien okazać służbową legitymację oraz w przypadku kontroli planowej upoważnienie do przeprowadzania kontroli (Inspektor może kontrolować tylko aspekty określone w upoważnieniu).
Jeżeli w dniu kontroli nie ma przedsiębiorcy lub osoby, która została upoważniona do reprezentowania podmiotu podczas kontroli – zostanie ona przeprowadzona po okazaniu legitymacji pracownikowi lub świadkowi (funkcjonariusz publiczny).
Podczas kontroli przedsiębiorca, osoba reprezentująca podmiot lub pracownik ma obowiązek umożliwić Inspektorowi WIOŚ przeprowadzenie kontroli, w szczególności do czynności, do których Inspektor WIOŚ jest uprawniony, takich jak:
W przypadku utrudniania przeprowadzania kontroli przez przedsiębiorcę Inspektor WIOŚ ma prawo do skorzystania z pomocy policji oraz innych organów administracji publicznej. Pomoc może polegać na wejściu na teren nieruchomości, zidentyfikowaniu tożsamości, przesłuchiwaniu osób, a także zapewniania bezpieczeństwa Inspektorowi.
W niektórych przypadkach Inspektor może upoważnić osobę, która nie jest Inspektorem do udziału w kontroli np. podczas konieczności przeprowadzenia pomiarów, poboru próbek lub skorzystania ze specjalistycznej wiedzy czy doświadczenia.
Jeżeli podczas kontroli Inspektor WIOŚ stwierdzi zagrożenie dla zdrowi lub życia ludzi i zwierząt może wydać decyzję o wstrzymaniu działalności lub obiektu budowlanemu w danej chwili – jeśli nie spełniają wymagań wynikających z przepisów z zakresu ochrony środowiska.
Koszty przeprowadzonych pomiarów oraz analiz, w tym również pobieranie próbek, na podstawie których odnotowano naruszenia z zakresu ochrony środowiska spoczywają na przedsiębiorcy zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci".
____________________________________________________________________________________________________________________________
Dokumentem potwierdzającym zakończenie kontroli jest protokół z kontroli sporządzony przez Inspektora. W protokole zostają określone dane przedsiębiorcy, czas trwania kontroli, dane i numer uprawnień Inspektora, ustalenia kontroli, naruszenia, popełnione wykroczenia oraz sankcje, a także opcjonalnie zalecenia pokontrolne.
Dokument sporządzany jest w 2 egzemplarzach, z czego jeden jest dla przedsiębiorcy. Protokoły są podpisywane przez przedsiębiorcę oraz Inspektora. Przedsiębiorca ma prawo do wniesienia uwag oraz zastrzeżeń oraz odmówić podpisania protokołu. Jeśli z tego skorzysta w terminie 7 dni powinien przedstawić WIOŚ pisemnie swoje stanowisko.
____________________________________________________________________________________________________________________________
Na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162) sumaryczny czas trwania wszystkich kontroli w obrębie jednego roku kalendarzowego nie może przekraczać:
Wyjątkiem od ww. granicznych ram czasowych są sytuacje, gdy np. przeprowadzenie kontroli jest niezbędne, by zapobiec popełnieniu wykroczenia lub gdy uzasadnione jest bezpośrednie zagrożenie zdrowia lub życia człowieka.
____________________________________________________________________________________________________________________________
Poza karami administracyjnymi oraz mandatami jakie Inspektorzy WIOŚ mogą nałożyć w zależności od wielkości i rodzaju uchybienia wynikającego bezpośrednio z przepisów odnoszących się do ochrony środowiska. Kary zostały również określone w ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1070), są to np.: